ABSOLVENTA BUSINESS ȘI ADMINISTRARE, FIEB: FRIPTU MARCELA

  1. Cine este Marcela Friptu astazi?

La moment impreuna cu directorul de business development pun pe picioare expansiunea online pentru Romania a unui retailer gigantic polonez, numit SMYK. E o companie cu o cifra de afaceri anuala de cca 400.000.000 $, de fapt ocup job-ul pe care, de 1 an in urma l-am vizionat si l-am dorit, ca pana intr-un final functia sa fie creata special pentru mine. Dupa lansare magazinului urmeaza sa gestionez activitatea sa si a echipei ce va sta in spate. Pana la aceasta companie, am lucrat la un alt brand renumit de retail, ocupand functia de coordonator regional back office pe magazinele fizice ORSAY, la fel pe Romania iar mai apoi am lansat, dezvoltat si gestionat un magazin online 50 style, brand din portofoliul unui alt retailer mare din Polonia. Cam din 2018 m-am specializat pe e-commerce si imi place foarte mult, e foarte creativ lucru, imi permite sa invat, sa ma dezvolt si sa-mi adaog plus valoare.

  1. Hai sa incepem cu decizia de a aplica la facultatea pe care ai absolvit-o , de unde a plecat si care au fost factorii de selectie a institutiei pe care ai ales-o ?

Mereu mi-a placut ceea ce inseamna UTM, decizia de aplica la aceasta universitate a fost alimentata de faptul ca mi-a placut ceea ce face facultatea de inginerie economica si business care a fost alegerea mea principala dar si de existenta facultatii de arhitectura, care era alegerea mea nr. 2. Am facut arte plastice toti anii de scoala si mergeam in directia arhitecturii, dar cu toate astea nu eram absolut hotarata, cred ca e ceva normal pentru un tanar de 18 ani. Mi-am dorit mai multa libertate in actiune, in gandire, mai multa afirmare… si din aceasta cauza alegerea mea a fost facultatea de inginerie economica si businness, decizie de care sunt foarte multumita si acum.

  1. Se zice ca primul an de facultate face selectia adevarata a studentilor , cum a fost pentru tine primul an? A incadrat universitatea asteptarile tale?

Dupa un efort mare depus la examenul de bacalaureat, am intrat in forta si in tot ce inseamna universitate. Cu toate acestea a trebuit sa lucrez mult la capitolul automotivare, organizare, responsabilitate si gestionarea eficienta a timpului. In primul an cred ca am avut cel mai incarcat si mai divers program de studii, nu mai umbla nimeni dupa noi sa ne aminteasca ca avem BAC-ul si trebuie sa invatam. La facultate deja era treaba de oameni mari, fiecare pe contul sau, faci treaba  – bine, mergi mai departe, daca nu – e problema ta.

Au fost multe de studiat si studiile s-au corelat si cu o groaza de evenimente noi, oameni diversi, profesori cu cerinte mari, de toate. Examenul de maturitate a fost nu BAC-ul dar de fapt primul an de facultate. Pana la urma am intrat intr-un fel de ritm si am trecut prin toate cu brio, automotivarea a fost cheia succesului.

  1. Ai avut careva activitati extracuriculare care au contribuit la dezvoltarea ta ca si student?

intotdeauna m-am implicat in viata civica si am participat la tot felul de proiecte si activitati, am facut acest lucru din 2 motive: 1 – pentru ca imi aducea multa satisfactie si imi placea ceea ce fac si 2 – constient imi construiam deja CV-ul. Este foarte  important sa iesi din facultate avand deja cu un CV frumos.

Incepand cu anul 2 de studii am inceput sa lucrez in calitate de project assistant intr-un proiect ce avea si are in continuare ca scop sa promoveze sansele egale in masura de gender in politica Republicii Moldova, acest job mi-a deschis ochii la oportunitatile existente pe segmentul non-guvernamental. Am inceput sa particip la diverse training-uri si mese rotunde sa cunosc multa lume interesanta, sa calatoresc mult (gratuit aproape de fiecare data) in tari precum Bulgaria, Belgia, Germania, Polonia, Georgia, Turcia, Ucraina, Romania, Estonia, Letonia participand in diverse proiecte europene. In anul 2 si 3 de facultate, practic in fiecare luna plecam undeva peste hotare la training-uri, sedinte sau summit-uri. La masterat calatoriile s-au mai redus dar deja incepusem eu sa organizez si sa gestionez proiecte locale, in Chisinau si in tara. De cealalta parte profesorii mereu au fost intelegatori si a fost destul de simplu sa cumulez activitatile curiculare cu cele extracuriculare pe parcursul studiile de licenta si master.

  1. Ai avut un profesor care te-a marcat cu ceva special in perioada facultatii ?

La facultate am intalnit foarte multa lume buna si am luat cate ceva de la fiecare. Cu multi dintre profesori chiar am devenit prieteni.

Am apreciat mereu profesorii care ne permiteau sa ne exprimam opinia, ne motivau sa gandim, sa folosim neuronii, sa depasim barierele, desigur in baza tematicilor studiate.

Mi-a placut foarte mult abordarea si conceptul de ”motivatie pozitiva” al unor profesori, stil de motivatie pe care il folosesc si eu acum in activitatea mea profesionala.

La fel am apreciat mult abordarea conducatorului meu stiintific care mi-a dat libertatea de a-mi organiza singura procesul creativ de elaborare a tezei si care mi-a oferit suport de fiecare data cand l-am solicitat dar in acelasi timp ma lasat sa-mi fac treaba bine. Aceasta abordare de organizare a muncii ma caracterizeaza si acum in raport cu superiorii mei si de fiecare data a adus doar plus-valoare muncii pe care am facut-o.

7 Care a fost procesul prin care ai ajuns studenta in Polonia

Inca in anul 1 de facultate am aflat de asa un proiect interesant care se numeste study tours to Poland, apropo il recomand cu mare drag, se organizeaza in continuare de 2 ori pe an (https://www.studytours.pl/en/ ). Am mers intr-o vizita de studii de 2 saptamani in Polonia, am calatorit, ne-am distrat, am invatat despre Polonia, eu fiind printre cei mai activi participanti am fost selectata sa particip si la a 2-a etapa, un an mai tarziu am mers din nou in Polonia si am participat de aceasta data la un masterclass de management de proiecte care a durat 10 zile, in cadrul acestei vizite am aflat despre programul-bursa de cercetare post-master Lane Kirkland (https://kirkland.edu.pl/en/), care este foarte prestigios in Polonia si unde am vrut neaparat sa particip, doar ca trebuia sa termin facultatea si apoi masterul. Era cam la distanta de 4 ani din acel moment dar scopul era deja stabilit. Dupa ce am terminat masterul am aplicat la aceasta bursa, am trecut interviurile, am studiat bazele limbii poloneze, am dat testele la consulat (este necesar nivelul A1 pentru a fi admis) si intr-un final am fost acceptata la facultatea de drept si economie din orasul Wroclaw. Dupa jumatate de an, in toiul studiilor am fost recrutata la compania ORSAY unde si am ramas dupa finalizarea cu succes a studiilor, apoi a inceput cariera mea in retail.

  1. Cat de diferit a fost experienta de student in Polonia fata de cea din RM

Sistemul de invatamant, cel putin la universitatea pe care am facut-o era foarte digitalizat, deci fiecare student are acces la infrastructura sa personala de utilizator unde are toate cursurile realizate, cele in curs, notele, numarul de credite, orarul, anunturi si tot ce este legat de activitatea sa universitara. Aveam posibilitatea sa imi selectez singura disciplinele pe care doresc sa le studiez dar trebuia la sfarsit de semestru sa acumulez un numar minim de credite.

In mare parte procesul de studii nu se deosebeste prea mult, dar abordarea face diferenta. Atmosfera de la universitatea din Polonia era mult mai libertina in ceea ce facem, aveam mult lucru de cercetare dar si multa libertate si abordare non-formala in acelasi timp. De exemplu deseori faceam orele de human rights la o cafenea frantuzeasca, studiam si dezbateam cazuri de la CEDO la o cafea cu croissant, productivitatea acestor ore si angajamentul studentilor de obicei era mult mai ridicat decat in timpul cursurilor realizate in sala.

  1. Vreau sa ne spui care ar fi lectia de viata pe care ai invatat-o in anii de facultate.

Am auzit foarte mult lume spunand ca nu i-a prins la nimic ceea ce a invatat la universitate, iar eu mereu i-am contrazis zicandu-le ca eu, in experienta mea comerciala am intalnit multe lucruri ce le-am invatat la universitate. Eu am lucrat mai mereu in corporatii si companii mari, iar aici se aplica multe din lucrurile ”teoretice” de la universitate si mai e si chestia cum fiecare stie sa preia si sa interpreteze informatia teoretica…

Lectia de viata… Imi aduc aminte cu precizie ca la o lectie de filosofie, intr-o discutie doamna profesor a zis ceva de genul ca omul isi pastreaza entuziasmul si dorinta de cunoastere cam pana pe la varsta de 23-24 ani, dupa care majoritatea devin conservatoristi si se inchid, pe cand cei putini ramasi sunt cei care duc la dezvoltare si progres. Mi-a ramas aceasta discutie adanc in constient si in subconstient.

Am invatat ca trebuie sa iti mentii in continuu entuziasmul copilaresc si setea de a cunoaste si a experimenta, indiferent de varsta si experienta profesionala sau personala, intotdeauna exista ceva mai mult, lucruri noi, interesante care trebuie studiate, experimentate, exista carari inca nedescoperite si solutii mai putin obisnuite. Sky is the limit – dar se pare ca nici asta nu mai e o limita, Elon Musk tot mai intens demonstreaza contrariul.

Interviu realizat de catre Elena Harea.